Black Friday 5% slevový kód AKCEBF5 platí pro objednávky nad 1499 Kč do 6.12.2020
ZÁKAZNICKÁ PODPORAPO-ČT 9:00 - 12:00 13:00-17:00 9:00 - 12:00 13:00-15:00+420 730 807 477
0
MŮJ KOŠÍK0,00 Kč

VÁŠ NÁKUPNÍ KOŠÍK

Nyní máte 0 produkty v košíku
    • Košík je prázdný
Součet: 0,00 Kč
Zbývá vám nakoupit za: 1 498 Kč
POKRAČOVAT V NÁKUPUDO KOŠÍKU

Jak správně vybrat motorový olej pro Váš vůz?

Kopírovat odkaz

Jak správně vybrat motorový olej pro Váš vůz?

Mnoho našich zákazníků nám zadává dotazy ohledně výběru motorového olej pro svůj vůz. Připravili jsme pro Vás návod jak zvolit nejvhodnější variantu. Na konci článku naleznete příklady konkrétních olejů a vozů.

Pro určení správného typu oleje pro jakýkoliv vůz Vám ve většině případů postačí dva parametry:

  1. Výkonnostní norma – tu určuje výrobce vozu – naleznete ji v příručce k vozu
  2. Viskozitní třída – tu si určuje řidič sám dle převažujícího způsobu provozu (dálkové trasy, městské jízdy apod.), často bývá s určitými výkonnostními normami výrobců spojena. V některých případech lze v příručce k vozu nalézt i jejich doporučení.

Jak tedy správný olej vybrat?

Ad a) Výkonnostní norma

Základem je podívat se do příručky vozu a zde v kategorii provozní náplně nalézt příslušnou specifikaci, např. u koncernu VW (Audi, Seat, Škoda) v posledních letech narazíte nejčastěji na specifikaci VW 504.00/507.00. Jedná se specifikaci pro moderní benzínové (504) a dieselové (507) motory s DPF. V naší nabídce vhodné oleje naleznete zde: Motorové oleje > Dle normy > VW > 504/507.

Někteří výrobci automobilů neurčují svoje vlastní normy (často se jedná o asijské vozy), ale používají obecné odvětvové standardy, např. ACEA nebo API. Zde je situace pro spotřebitele mnohem zajímavější, protože nabídka produktů je pak velice široká a umožňuje přizpůsobit vybraný olej maximálně svým požadavkům.

Pokud se Vám nepodařilo nalézt požadovanou normu, lze postupovat jiným způsobem.

Mám benzínové nebo dieselové vozidlo?

  • Benzínové = zde je volba nejjednodušší – doporučujeme olej plnící evropskou normu ACEA A3, případně pokud tuto normu nenaleznete na vybraném produktu (někteří výrobci ji již neuvádějí) postačí i častěji uváděná ACEA C3 (tato norma byla dříve určena pro dieselové motory, ale v poslední době je to často jediná uváděná ACEA norma – určená zejména pro vznětové a zážehové motory s pokročilými systémy řízení emisí), případně norma API SN nebo API SM. Použitím těchto olejů nemůžete zážehovému motoru uškodit.
  • Dieselové = zde je třeba si položit otázku, zda je motor vybaven filtrem pevných částic (DPF/FAP? Pokud ano, je třeba použít oleje plnící normu ACEA, vzhledem k tomu, že neznáme firemní specifikaci doporučuji se přidržet nejčastěji používané normy ACEA C3, případně ve spojení ACEA C2/C3. Těmito oleji obsloužíte jakýkoliv moderní diesel. Pokud Váš vůz není vybaven filtrem pevných částic doporučujeme vyhledat olej plnící normu ACEA B4.

Na závěr pravidlo:

Ať zvolíte jakýkoliv olej plnící požadovanou specifikaci – nemůžete udělat chybu.

Ad b) Na viskozitní třídy je bohužel navázáno mnoho mýtů a polopravd. Motoristé je často spojují s pojmy minerální, polosyntetický, syntetický, případně je to pro ně známka kvality nebo čistících schopností oleje.

Dnes se nejčastěji setkáváme s oleji v těchto viskozitních třídách:

V blízké budoucnosti to budou (v některých případech již jsou) 0W-20 (např. Honda) a 5W-20 (Ford, Mazda) a za pár let 0W-7, 0W-14 případně 0W-18.

Viskozitní tříd existuje celá řada, např. 15W-40 zejména pro starší motory nebo naopak 5W-50 případně 10W-60 pro sportovní účely.

Pro účely výběru vhodného oleje nám postačí vědět, že první číslo je tzv. zimní (W = winter), udává viskozitu (laicky řečeno „tekutost“) oleje za nízkých teplot. Čím je toto číslo nižší tak, olejové čerpadlo dokáže olej rychleji dopravit na všechny mazané partie motoru a tím omezit je opotřebení (zejména ložisko turbodmychadla je na to citlivé), snížit spotřebu a emise.

0W – oleje vhodné pro vozy, které mají mnoho studených startů (městský provoz), tento olej dokáže maximálně eliminovat opotřebení motoru ve fázi studeného startu a zahřívání. Vhodný je i do velmi mrazivých podmínek, kde teploty klesají pod -35C.

5W– pravděpodobně nejvhodnější volba s ohledem na cenu a výkon oleje. V našich zeměpisných podmínkách Vám zaručí vždy rychlé promazání motoru. Obecně nejčastěji doporučovaná zimní viskozitní třída pro vozy od roku výroby 2000.

10W – vhodné pro starší nebo opotřebené motory. Popřípadě pro vozy s minimem studených startů (často se používá v nákladních vozech na dálkových tratích). Pro moderní osobní vozy příliš vhodná není (ale v atmosférických benzínových motorech je použít lze), zejména s ohledem na turbodmychadlo a kompatibilitu s moderními způsoby úpravy výfukových plynů dieselových motorů (DPF/FAP), případně i START/STOP systémy. Výhodou je nízká cena – od 60,- za litr.

15W – zejména pro starší vozy, u nás typicky Škoda Favorit, případně Felicia (1.3). Vhodné také pro některé starší konstrukce, kde by řidší olej způsoboval vyšší hlučnost a spotřebu oleje. Jedná se o nejlevnější oleje na trhu s cenou od 51,- za litr.

Druhému číslu se říká naopak „letní“. Udává viskozitu oleje za provozní teploty oleje (cca 98C). Toto číslo má zejména vliv na spotřebu paliva již ohřátého motoru. Čím vyšší – tím klade olej větší odpor (zvyšuje spotřebu paliva), ale také poskytuje možnost většího teplotního a střihového namáhání. Výběrem letního čísla, lze i ovlivnit spotřebu paliva a částečně i oleje.

Pro většinu vozového parku vyhoví tyto dvě třídy:

Třída 30 – oleje používané v současných motorech, dokáží spořit palivo, zároveň zaručují dobrou odolnost vůči opotřebení. V kombinaci s olejovým chladičem (často u downsizingovaných motorů) je lze bez obav používat i ve velice teplotně zatěžovaných motorech. Pro moderní dieselové motory je to obvykle první volba.

Třída 40 – oleje s nejširším rozsahem použít, vyhoví jak moderním a tak starším konstrukcím. Těmito oleji lze zmírnit spotřebu oleje. Vhodné i pro vysoce zatěžované motory (tahání přívěsu, časté plné zatížení vozu). Doporučované často pro benzínové turbomotory.

V poslední době se setkáváme i s oleji ve třídě 20. Tyto oleje již skutečně mají vliv na spotřebu paliva a množství emisí. Jejich nevýhodou je zatím vysoká cena – daná menším vyrobeným množstvím a speciální protiotěrovou aditivací, nekompatibilita se staršími motory, relativní nedostupnost v neznačkových servisech a zatím nepříliš ověřená zkušenost s vlivem na dlouhodobou (nad 250 000km) životnost motoru.

Třída 50 a 60, jedná se o oleje využívané zejména v motorsportu. Poskytují maximální ochranu před vysokým teplotním a střihovým namáháním. Nevýhodou je jejich kratší životnost (z pohledu jejich unikátních vlastností), nutnost důkladného zahřátí pro optimální funkci a také vyšší cena. V některých případech jsou doporučovány i pro běžné motory, kde výrobce nedokonale navrhl chlazení oleje a dochází k jeho přehřívání.

Pozorný čtenář si všiml, že v článku nepadlo slovo o syntetický/minerálních olejích, případně o schopnosti rozpouštět usazeniny a udržovat motor v čistotě, o longlive olejích apod. Je tomu tak proto, že tyto vlastnosti se primárně neodvíjejí od viskozitní třídy, ale od použíté aditivace a výrobního postupu daného oleje. Např. olej 10W-40 může mít lepší čistící schopnosti než olej 5W-30, naopak olej 5W-40 může obsahovat menší podíl syntetické složky než olej 10W-40, případně olej 15W-40 nemusí mít o nic horší kvalitativní parametry než olej 0W-30.

Na závěr pravidlo: Viskozitní třída oleje udává jeho základní viskozitní parametry – neudává jeho kvalitativní parametry, olej je třeba volit s ohledem na konstrukci motoru, převažující způsob provozu a míru opotřebení.

Poznámka autora: mnoho dotazů také míří na možnost střídání olejů různých viskozit. Zda-li to je možné? Odpověď je jednoznačná, pří dodržení výkonnostních parametrů zvoleného olej = ANO je to bez obav možné a někdy i vhodné. Uvedeme přiklad: Hypotetické vozidlo s benzínovým motorem, výrobce doporučuje olej plnící normu ACEA A3.

První majitel najížděl ročně 30 000km, převážně po dálnici, jednalo se o klidného řidiče = používal olej 5W-30, později předal vůz svojí ženě, která ho používala převážně na kratší trasy po městě s mnoha studenými starty (nájezd 10 000km ročně) = vhodný olej 0W-30, vůz pak přešel do rukou syna s dravějším stylem jízdy s přibližně vyrovnaným poměrem dlouhých a krátkých tras (nájezd 15 000km) = doporučený olej 5W-40. Po nějaké době začal vůz používat děda na sváteční jízdy (nájezd 3000km) = doporučený olej 10W-40. Následně byt automobil prodán novému majiteli, který se opět vrátil k oleji 5W-30.

Na tomto příkladu je možné vidět, jak lze používat různou viskozitu oleje ve stejném motoru. Oleje měli podobné kvalitativní parametry, pouze jsme přizpůsobily jejich viskozitu podmínkám využití. Nehrozí žádné rozpouštění usazenin (ty to totiž při správné volbě oleje a výměnné lhůtě nemohou vůbec vzniknout).

Ještě rada na závěr: Platí zlaté pravidlo mazání, motorový olej (ať již jakýkoliv) nemůže motoru uškodit – ublíží mu pouze nedostatek oleje a přetahování jeho výměny!

Sdílej:

0 komentářů

Prozatím nebyly přidány žádné komentáře.

Zanechat komentář

Komentáře jsou přístupny pouze přihlášeným zákazníkům.

Přihlásit seRegistrovat se

Doporučujeme přečíst

Nejpopulárnější

Sociální sítě

Mohlo by vás zajímat

Potřebujete poradit?
PO-ČT:09:00 - 12:00
 13:00 - 17:00
PÁTEK:09:00 - 12:00
 13:00 - 15:00
tec doc

Zde prezentovaná data, zejména celá databáze, nesmějí být kopírovány. Je zakázáno data nebo celou databázi bez předchozího svolení společnosti TecDoc rozmnožovat, rozšiřovat a/nebo toto jednání umožnit třetí osobě. Porušení zakládá neoprávněný zásah do autorského práva a bude stíháno.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace